De kathedralen van Claude Monet
Tijdens mijn vakantie was ik in Rouen. Een prettige stad, fraai gelegen aan de rivier de Seine, leuk om er weer eens een dagje te zijn. De aanleiding dat we er waren was de tentoonstelling over de impressionisten in het plaatselijke Museé des beaux-arts. Heel Normandië staat in 2010 trouwens in het teken van de impressionisten, die veelvuldig in Normandië werkten. Het Musée had een tentoonstelling over de rol die de stad Rouen in het werk van de impressionisten speelde, met de nadruk op Pisarro en Monet.
Een van de hoogtepunten in het werk van de schilder Claude Monet (1840-1926) is zijn serie van de kathedraal van Rouen. Monet hield er van om series te maken, waarbij hij zijn onderwerp van verschillende kanten benaderde, op verschillende tijdstippen, met veranderende lichtval. Hij maakte in 1890 een serie over hooischelven en tussen 1899 en 1906 zijn beroemde serie enorme schilderijen van waterlelies. In 1894 en 1895 verbleef hij in Rouen en maakte hij een serie van maar liefst 30 schilderijen van de kathedraal vanuit de kamer die hij had gehuurd en die tegenover het kerkgebouw was gelegen.
Soms werkte hij aan meer schilderijen tegelijk. Monet schilderde de westelijke façade van de kathedraal vanuit drie bijna identieke posities, maar op verschillende momenten van de dag. Natuurlijk zijn de schilderijen door de jaren heen verspreid geraakt in collecties over de hele wereld.
Op de tentoonstelling die nog tot 26 september 2010 in Rouen is te zien heeft men maar liefst elf van Monets kathedralen-schilderijen bijeen weten te brengen. Ze hangen samen in één zaal en het resultaat is overweldigend. Ze zijn allemaal van gelijke grootte en vorm en variëren alleen in kleur, licht en schaduwwerking. Als je je realiseert dat ze voor het eerst in 115 jaar weer bijeen zijn te zien, dat maakte deze ervaring des te bijzonder.
Wat zijn de drie momenten op de dag dat ze gemaakt zijn..
Wil iemand zo snel mogelijk reageren.. alvast bedankt..
Anko van der vinne